Artbeat Konferencen sætter fokus på fremtidens kulturformidling
Den 8. maj præsenterer HAVE Kommunikation, Roskilde Universitet og Dansk Kulturliv den første udgave af Artbeat Konferencen på Aveny-T – en konference, der samler kulturformidlere, forskere og aktører fra kultur-, medie- og oplevelsesbranchen for at styrke dialogen med publikum og debattere fremtidens kulturkommunikation. Clement Kjersgaard åbner ballet med en skarprettet status på kulturens tilstand, inden konferencier Anne Sophia Hermansen tager over og styrer dagen program.
Hvordan sikrer vi, at kunst-, kultur- og oplevelsesbranchen forbliver synlige, relevante og troværdige i en tid, hvor kunstig intelligens, digitale platforme og nye medievaner skaber helt nye rammer for formidlingen?
Et kulturelt samlingspunkt for forandring
Med Artbeat Konferencen etablerer HAVE Kommunikation og RUC’s Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab samt Dansk Kulturliv et årligt mødested for hele kultur-, medie- og oplevelsesbranchen. Her samles ledere, bestyrelsesmedlemmer, kommunikations- og marketingprofessionelle på tværs af organisationer for at dele viden, udveksle erfaringer og drøfte, hvordan kulturformidlingen kan udvikles i takt med medielandskabets og samfundets forandringer.
“Artbeat Konferencen skaber et nødvendigt rum, hvor vi på tværs af forskellige brancher kan undersøge, hvordan den digitale medieudvikling forandrer vilkårene for kulturformidling og kulturens rolle i samfundet. På Roskilde Universitet arbejder vi med at forstå og nuancere disse forandringer, og derfor er vi stolte af at bidrage til konferencen og den vigtige samtale, den faciliterer.”, udtaler Ida Willig, Dekan for Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, RUC.
Dagen vil byde på oplæg ved blandt andre Mette Davidsen-Nielsen, kulturredaktør på Politiken, Birgitte Borup, kulturredaktør og redaktionschef på Berlingske og Louise Petterson, ansvarshavende chefredaktør på Sjællandske Medier. Lektor og ph.d. Rasmus Rex Pedersen tager pulsen på AI og algoritmer indenfor kulturområdet, lektor og ph.d. Anja Mølle Lindelof skarpvinkler kulturformidlingens dilemmaer og muligheder, professor og ph.d. Jannie Møller Hartley udfolder betydningen af mediernes datadrevne nyhedslogik og lektor og ph.d. Ulrik Schmidt tilbyder nye begreber at forstå kulturformidling med. Alle fire arbejder til daglig på Institut for Kommunikation og Humanistisk videnskab på Roskilde Universitet.
Mange flere navne vil blive tilføjet til konferencen over de kommende måneder.
Et stærkt og relevant program
Programmet for Artbeat Konferencen er skabt med udgangspunkt i de mest presserende emner inden for kulturformidling i dag. Gennem oplæg, paneldebatter og case-baserede samtaler vil konferencen dykke ned i de forandringer, der præger branchen, og undersøge, hvordan formidlingen af kunst og kultur kan styrkes i en tid med nye digitale virkeligheder, skiftende medievaner og øget behov for autenticitet.
Konferencen tager afsæt i en række gennemgående temaer – fra AI og algoritmernes magt til bæredygtig kulturformidling, betydningen af den personlige og menneskelige dialog for troværdigheden i kulturformidlingen samt de nye udfordringer, der opstår i takt med globale teknologiske fremskridt og et medielandskab i konstant forandring.
“I et hastigt accelererende samfund, hvor nye kommunikations- og medievirkeligheder presser de traditionelle formidlingsformer, er Artbeat Konferencen skabt som et modsvar til den stigende marginalisering af kulturen og kulturformidlingen. Ved at samle aktører på tværs af kultur-, medie- og oplevelsesbranchen er håbet, at vi i fællesskab kan sætte ord på de udfordringer, der truer kulturformidlingen – og finde løsningerne, der kan sikre dens fremtid.”, udtaler Christian Have, stifter og strategisk direktør hos HAVE Kommunikation.
Dagen vil blandt andet stille skarpt på, hvordan kunstig intelligens og algoritmer påvirker publikums møde med kunst og kultur, og hvilken rolle nye aktører som influencere og kommunikationsbureauer spiller i kulturdækningen. Samtidig vil der være fokus på, hvordan kulturformidlere navigerer i en tid, hvor traditionelle medier skærer ned på kulturformidlingen, og nye platforme vinder frem – særligt hos unge mennesker.
Desuden sætter konferencen fokus på bæredygtige formidlingsstrategier og betydningen af den personlige anbefaling og den direkte dialog med publikum i arbejdet med at skabe nærværende og troværdige kulturfortællinger.
En fælles indsats
Artbeat Konferencen er sat i verden for at skabe en fælles forståelse af de udfordringer og muligheder, der præger fremtidens kulturformidling. Ambitionen er at udvikle nye strategier, styrke samarbejder på tværs af brancherne og inspirere til en mere nærværende og dagsordensættende formidling af kunst og kultur. Konferencen er en invitation til at tage aktiv del i samtalen om, hvordan vi sammen kan styrke og forny kulturens fortællinger i en forandret verden.